Wat is een logo?

Hieronder proberen we antwoord te krijgen op de vraag: Wat is een logo?

Elk bedrijf heeft een logo, zonder logo heb je niet snel een herkenningspunt als bedrijf of organisatie. Een logo kan een grafisch symbool zijn of een bestaan uit een tekst die op een bepaalde manier is opgemaakt. Een combinatie van zo’n symbool en tekst is ook mogelijk.

Als een logo alleen uit een tekst bestaat die op een bepaald manier is opgemaakt noemen we dat een woordmerk. We noemen een logo een beeldmerk als het bestaat uit een embleem, afbeelding, letter, merk, zegel, monogram of mascotte. Een beeldmerk is dus makkelijker te herkennen als je er snel overheen kijkt en blijft langer hangen. Een beeldmerk en een woordmerk kan je ook combineren.

    Een logo is ook een zeer belangrijk onderdeel van de huisstijl van je bedrijf of organisatie. Wat een huisstijl is leggen we je uit op een andere pagina. Om daar te komen kun je klikken op ‘Wat is een huisstijl?

    Het logo heeft een bepaald karakter die je maakt door je kleurgebruik, witruimtes, vormen en typografische keuzes. Het beeldmerk moet vaak het woordmerk versterken en kan dus ook overeenkomen. Bijvoorbeeld het merk Apple heeft als beeldmerk een appel. Echter hoeft dit niet altijd. De NOS, bijvoorbeeld, heeft een beeld dat je niet meteen kan zien dat het een omroep is.

    Een beeldmerk kan bestaan uit embleem, afbeedling, letter, merk, zegel, monogram of mascotte.
    Een voorbeeld van een monogram is het logo van de Albert Heijn, deze letters zijn in elkaar gevlochten. Voetbalclubs daarin tegen hebben vaak een embleem als beeldmerk terwijl de Douwe Egberts weer een zegel heeft als beeldmerk. En een mascotte zien we bij de ING en Lacoste.

    Ook kan een logo bestaan uit een vignet. Een vignet is vaak abstract beeld, dat betekend dat er niet echt een beeld in zit dat je snel herkend. Na dat je het bedrijf of de organisatie kent of herkent koppel je het logo aan het bedrijf. Adidas heeft dat met hun drie strepen. Wat erg belangrijk is bij deze vignetten zijn het kleurgebruik, lettertypes en de vormen.

    Hier onder de genoemde variaties op beeldmerken en woordmerken.

    wat is een logo

    Als je je logo zou willen laten bewegen spreken we over een geanimeerd logo. Dit betekend dat je logo telkens opnieuw de zelfde beweging maakt. Als je dat niet wilt maar wel een geanimeerd logo wilt kun je nadenken over een soundlogo. Bij een soundlogo word er een melodie achter gezet. Vaak word dit gebruikt bij radio- en televisiereclames.

    Een logo is dus het eerst wat mensen van buiten af van de huisstijl van je bedrijf zien en weten.