Wat is een logo?
Hieronder proberen we antwoord te geven op de vraag: Wat is een logo?
Een logo is de visuele identificatie van een bedrijf, organisatie of merk, dat wordt gebruikt voor de herkenbaarheid van het merk in communicatie-uitingen.
Een logo kan een beeldmerk (afbeelding) of een woordmerk (tekst) zijn. Een combinatie van afbeelding en tekst is ook mogelijk.
Een beeldmerk kan uit van alles bestaan, zoals bijvoorbeeld een woordmerk, afbeelding, symbool, figuur of abstract vormen en zo behalve herkenbaarheid veel betekenis, symboliek, sfeer of karakter geven aan een logo. Eigenschappen die misschien niet snel in tekst over te brengen zijn, maar het beeld wel ‘eigen’ en uniek maken voor het merk en de herkenbaarheid vergroten.
Het logo kan behalve merknaam en afbeelding ook een pay-off, descriptor of slogan bevatten om aan te geven wat het bedrijf doet en waar het voor staat.
Beeldmerk en woordmerk
Als een logo alleen uit een tekst bestaat die op een bepaald manier is vormgegeven, noemen we het een woordmerk. We noemen het een beeldmerk als het bestaat uit een embleem, afbeelding, letter, merk, zegel, monogram of mascotte. Een beeldmerk en een woordmerk kan je ook combineren. Beeld- en woordmerk kunnen elkaar versterken, waardoor het beeld nog krachtiger wordt.
Snelle visuele herkenning van een woordmerk verbetert aanzienlijk door een consequent toegepast woordbeeld: de gehele vormgeving van de tekst: schrijfwijze, stijl, lettertype, typografie en kleurgebruik.
Een beeldmerk kan bestaan uit een embleem, een afbeelding, letter, merk, zegel, monogram of mascotte.
Een voorbeeld van een monogram is het logo van de Albert Heijn, deze letters zijn in elkaar gevlochten. Voetbalclubs daarin tegen hebben vaak een embleem als beeldmerk terwijl de Douwe Egberts weer een zegel heeft als beeldmerk. En een mascotte zien we bij de ING en Lacoste.
Het logo krijgt een bepaald ‘karakter’ door keuzes die je maakt m.b.t. kleurgebruik, witruimte, vormen en typografische keuzes. Het beeldmerk word vaak gebruikt om het woordmerk te versterken en kan dus ook overeenkomen. Bijvoorbeeld het merk Apple heeft als beeldmerk een appel. Echter hoeft dit niet altijd. De NOS bijvoorbeeld, heeft een beeld waarbij je niet meteen kan zien dat het een omroep is.
Ook kan een logo bestaan uit een vignet. Een vignet is vaak een abstract beeld, zonder directe herkenning (op het eerste gezicht). Nadat je het bedrijf of de organisatie kent of herkent, koppel je het aan het bedrijf. Adidas heeft dat met de drie strepen. Wat erg belangrijk is bij deze vignetten is kleurgebruik, lettertype en vorm.
Geanimeerd logo
Een geanimeerd logo gaat weer een stap verder dan het statische logo, er worden bewegende effecten of elementen toegevoegd aan het logo. Een geanimeerd logo kan worden gebruikt om de identiteit, belangrijke waarden en/of het doel van het merk extra te benadrukken en versterken.
Geluid, audio of sonisch logo
Audiologo’s zijn de geluiden die onmiddellijk met een merk worden geassocieerd. Bij een audiologo wordt een korte kenmerkende melodie, geluid of klank aan het logo gekoppeld. Audiologo’s worden veel gebruikt bij radio-, televisiereclames en online, maar ook door app’s, smartphones en (huishoudelijke) apparaten. Geluid heeft het vermogen om een diepere emotionele reactie op te wekken, dan beeld dat kan. Gebruik van audio kan dus zeer effectief zijn om mensen aan een merk te binden. Er wordt zowel een auditieve als visuele verbinding met het merk gecreëerd.
Huisstijl
Het beeldmerk is dus een belangrijk onderdeel van de huisstijl van je bedrijf of organisatie. Wat een huisstijl is leggen we je uit op een andere pagina. Om daar te komen kun je klikken op ‘Wat is een huisstijl?